Onderwijs & Co De training uitgelegd
Douwe heeft moeite met plannen, Sem kan zich niet concentreren en Aisha zit niet lekker in haar vel. Alledrie hebben ze de training van Onderwijs & Co gedaan en nu gaan ze weer met veel meer plezier en succes naar school.
Formeel gezegd is is de training van Onderwijs & Co: begeleiding die is gericht op het verhogen van het onderwijsredement.
Net als Douwe, Sem en Aisha, gaat jouw kind in een kleine groep, in een schoolse situatie, werken aan de leerstof van dat moment.
Zo werkt de training
Marja gaat naar scholen om met kinderen te werken. Soms wordt een kind aangemeld vanuit school in overleg met de ouders, via de Intern Begeleider. Soms benaderen ouders Marja direct, dan begint ze met een intakegesprek met de ouders.
Vaak is het handig om met de school in gesprek te gaan, omdat de training bij voorkeur met een groepje kinderen binnen school en in schooltijd plaatsvindt.
Meestal met een groepje kinderen.
Soms met een kind apart.
De kinderen
Ontmoet Douwe (groep 5) en Aisha (groep 6).
Douwe is vaak (altijd) te laat
Douwe kan goed voetballen. Hij weet veel van de natuur én hij kan goed met andere kinderen opschieten.
Toch heeft Douwe moeite met school. Het probleem volgens zijn moeder: Douwe is meestal te laat.
- te laat op school
- te laat bij de gym
- te laat met het pakken van zijn spullen
Omdat Douwe vaak te laat is, heeft hij zijn werk vaak niet af. Rekenen wordt hierdoor steeds moeilijker.
Aisha vindt zichzelf een loser
Aisha kan goed tekenen. Ze heeft veel vrienden en vriendinnen en houdt veel van lezen.
Toch zit Aisha niet lekker in haar vel. Ze vindt zichzelf een loser, want ze krijgt altijd op haar kop om helemaal niks.
- heeft geen potlood (zit nog in haar tas op de gang)
- heeft alleen de uitkomst opgeschreven en niet de hele som
- heeft haar brood al op, terwijl ze pas na het jeugdjournaal zouden eten.
Aisha heeft haar werk vaak niet af en bij rekenen moet de leraar haar meestal helpen. Ze staat vaak bij de leraar, vooral met vervelende dingen. Ze moet er vaak om huilen.
De intake
Douwe en Aisha hebben met Marja gepraat over hoe het op school gaat en wat ze ervan vinden.
Ook de ouders van Aisha en Douwe hebben met Marja een gesprek gehad over de problemen, uitdagingen en gewenste veranderingen van hun kinderen op school.
Tijdens het intakegesprek hebben Marja en de ouders:
- kennisgemaakt
- het probleem besproken
- de werkwijze van Onderwijs & Co uitgelegd
- het doel van de begeleiding opgesteld
De training
Met vier andere kinderen uit groep 5 en groep 6 gaan Douwe en Aisha 10 weken lang op dinsdagochtend naar een ander lokaal.
Ze nemen hun rekenwerk mee. Maar ze werken niet alleen daaraan...
Ze doen ook allerlei spelletjes en oefeningen.
De resultaten
Douwe vindt dat de concentratieoefeningen hem hebben geholpen.
Hij is in de klas nu vaak op tijd met het pakken van zijn spullen, en het rekenen gaat steeds beter.
Aisha zegt zelf dat het huilen wel wat minder mag. Dat is erg knap dat ze dat zelf vindt en dat ze het ook minder doet.
Ze voelt zich fijner en heeft veel meer tijd over voor haar schoolwerk.
Als de training is afgelopen, zijn de kinderen tevreden met wat ze geleerd hebben en het fijne is dat ze weten hoe ze er zelf mee door kunnen gaan.
De reacties
Ouders vinden de training prettig want...
- Er is een duidelijk verband tussen school en de begeleiding.
- De zorgvuldige intakefase
- Hun kind blijft in een vertrouwde omgeving.
- Niet "bedreigend", hun kind krijgt geen stempel (diagnose).
- Hun kind denkt niet "er is iets met mij".
- Hun kinderen labelen de training positief.
De ouders benadrukken dat het logistiek zeer aantrekkelijk is:
- Er hoeft niet extra gehaald en gebracht te worden
- De training is tijdens schooltijd en kost dus geen extra (speel-)tijd; geen "moet ik nou alweer?"
Kinderen vinden de training prettig want...
- De training voelt alsof het erbij hoort, de kinderen voelen zich niet "bestempeld".
- De begeleiding is in een groepje met andere kinderen, ze hebben niet het gevoel alsof ze uit de toon vallen.
- Het is gewoon, op school is een kind wel vaker voor het een of ander uit de klas.
- De kinderen hebben het gevoel aan iets speciaals mee te mogen doen.
- De kinderen signaleren zelf dat er een positieve verandering is.
Verder hoort het gewoon bij school:
- De training is in school.
- De training is tijdens de schooldag.
- De kinderen kennen de andere kinderen in de training.
Scholen vinden de training prettig want...
- De directe communicatie is volgens de school het grootste voordeel van begeleiding binnen school en tijdens schooltijd.
- Informatie blijft binnen de school, de externe begeleider is korte tijd onderdeel van de school.
- De kinderen kunnen wat ze leren tijdens de training terugvertalen naar situaties in de klas.
En verder waarderen de scholen de duidelijke structuur en afbakening van de training.